ActosActualidadProgramas

FEM VISIBLE L’INVISIBLE: Dia Mundial de la Fibromiàlgia i la Síndrome de fatiga crònica

Amb motiu del Dia Mundial de la Fibromiàlgia i la Síndrome de fatiga crònica, Fundació Ared hem unit forces amb la Unitat d’Expertesa Hospitalària en Síndromes de Sensibilització Central, Servei de Reumatologia de l’Hospital del Mar, el Club Natació Atlètic-Barceloneta i l’Associació Catalana d’Afectades i Afectats de Fibromiàlgia i altres Síndromes de Sensibilització Central (ACAF) per a impulsar, aquest 19 de maig, una jornada centrada en l’exercici físic en pacients amb aquestes patologies. Ha consistit en activitats aquàtiques adaptades a les seves necessitats i una taula rodona amb experts per exposar-ne els beneficis.

Les persones afectades per fibromiàlgia, com passa amb altres síndromes de sensibilització central, síndromes postvíriques o patologies similars, es poden beneficiar d’exercicis adaptats a la seva realitat, que els poden ajudar a mantenir la forma física, tonificar la musculatura i aporten altres beneficis, com és l’alleujament del dolor articular i de les contractures musculars. A més, les seves propietats relaxants poden ajudar a millorar el seu estat. Per impulsar-ho, els professionals de la Unitat d’Expertesa Clínica de Síndromes de Sensibilització Central del Servei de Reumatologia de l’Hospital del Mar, el Club Natació Atlètic-Barceloneta, l’ACAF i Fundació Ared hem organitzat una jornada aquest 19 de maig, a les instal·lacions del club.

Unes activitats obertes a totes les persones afectades per aquestes patologies que han consistit en exercicis suaus durant 45′ dins de l’aigua. La intenció és ajudar a mantenir en forma i tonificades la musculatura i les articulacions, sense efectes adversos. Després, diversos experts han parlat en una taula rodona, moderada per la presidenta de la Fundació Ared, Judit Mascó, sobre aquestes patologies, els recursos per als i les pacients, així com els diversos tractaments existents.

Per part de l’Hospital del Mar, hi ha participat el Dr. Jordi Monfrot, cap del Servei de Reumatologia, i la Dra. Fabiola Ojeda, metgessa adjunta del mateix servei. De la Fundació Ared, Marta Jornet, tècnica d’acompanyament a la inserció i Responsable del Programa d’inserció laboral de dones que pateixen fibromiàlgia i Eva Vilageliu Prats, participant del Programa d’inserció laboral de dones que pateixen fibromiàlgia. Per part d’ACAF, Sònia Cejuela, coordinadora de la seu de Sant Martí, i del Club Natació Atlètic-Barceloneta, Daniel Hernández Murillo, fisioterapeuta.

La fibromiàlgia té una prevalença a l’Estat del 2,45% entre la població de més de 20 anys, mentre que en el cas de les síndromes de sensibilització central s’estima que afecten entre el 5 i el 20% de la població. En el cas de la COVID persistent, es calcula que la pateix el 10% de les persones infectades.